گربه اسکاتیش فولد، ویژگی ها و راهنمای خرید

گربه اسکاتیش فولد، معرفی نژاد، ویژگی ها و راهنمای خرید

در این صفحه بریتیش کیتن قصد دارد درباره گربه اسکاتیش فولد، قیمت، ویژگی ها و راهنمای خرید آن توضیحات مفصلی به شما ارائه دهد.

همچنین شما میتوانید برای مطالعه خصوصیات بچه گربه بریتیش به صفحه بچه گربه بریتیش  مراجعه کنید تا بتوانید آشنایی نسبی درباره این دو نژاد بچه گربه به دست بیاورید. همچنین از طریق مقایسه نژاد گربه اسکاتیش و نژاد گربه بریتیش، با دید باز و مطالعه کافی آنها را میهمان خود کنید.

   برای خرید بچه گربه های موجود روی لینک کلیک کنید >> خرید بچه گربه اسکاتیش فولد

تاریخچه گربه اسکاتیش فولد

همانطور که از نام آنها پیداست ، گربه اسکاتیش از کشور اسکاتلند ، به ویژه در منطقه Tayside هستند. درباره تاریخچه این گربه ها جالب این است که درباره اصل و نسب آنها چیزهای زیادی کشف شده است.

داستان برمی گردد به گربه ای به نام سوزی در تاریخ خیلی دور. سوزی یک گربه سفید بود که مانند دیگر گربه ها وقت خود را صرف شکار موش می کرد. اما تفاوت او با دیگر گربه ها این بود که گوش های او خم بود که باعث جلب توجه بیشتر میشد.

در سال ۱۹۶۱ چوپانی به نام ویلیام راس، سوزی را پیدا کرد و به آن علاقه نشان داد. سوزی خودش یک بچه داشت و  ویلیام نیز یک گربه بریتیش شورت هیر، یا همان مو کوتاه انگلیسی داشت.

در نتیجه فرزند سوزی که اسکاتلندی بود با گربه بریتیشی ویلیام ازدواج کردند. ویلیام اسم اولین بچه را اسنوک گذاشت. تا سال ۱۹۷۱ این دو زوج گربه ای بچه های زیادی دنیا آوردند. و همه این بچه ها گربه اسکاتیش فولد بودند.

تاریخچه گربه اسکاتیش فولد

همه چیز درباره خمیدگی گوش گربه اسکاتیش

جالب اینجاست که بچه گربه های اسکاتیش با گوش های خم متولد نمیشوند. گوش بچه گربه های اسکاتیش که ژن را حمل می کنند ، تقریباً در روز بیست و یکم شروع به جمع شدن می کند. و این خمیدگی گوش بچه گربه اسکاتیش از لبه آن شروع میشود.فولد بودن یا خمیدگی گوش بچه گربه نژاد اسکاتیش یک ژن اتوزومی غالب است که بر رشد غضروف و استخوان در سراسر بدن گربه تأثیر می گذارد. اگر این ژن هم از مادر بچه گربه اسکاتیش و هم از پدر انتقال شود ممکن است بیماری ایجاد کند.

اصطلاحاً در ایران به این گربه ها دبل فولد گفته میشود که حتی طرفداران زیادی دارد. گربه دبل فولد از مادر و پدر اسکاتلندی دنیا می آید. گربه ای که دو نسخه از ژن دارد، هموزیگوت نامیده میشود. چراکه ممکن است این بیماری فلجی بطور خاموش بوده و در بزرگسالی سبب ایجاد بیماری های سلامتی ازجمله آرتروز شوند.

به همین دلیل انجمن های زیادی برای توقف تولید اسکاتیش های دبل فولد که مادر و پدرشان هردو اسکاتیش فولد هستند، تشکیل شده است. و بدلیل نگرانی های اخلاقی پرورش داده نمیشوند. هرچند در ایالات متحده آمریکا برخیگفته می شود گربه ای که دو نسخه از ژن دارد ، هموزیگوت است. گربه هایی که دارای دو نسخه از ژن تولید کننده گوشهای تا شده هستند ، می توانند از نظر سلامتی از جمله آرتروز فلج کننده در سنین جوانی دچار مشکلات جدی شوند.

این گربه ها به دلیل نگرانی های اخلاقی پرورش نمی یابند. بهتر است هیچگاه دو گربه اسکاتیش فولد با هم جفت گیری نکنند. بلکه در عوض یک گربه اسکاتیش فولد با گربه بریتیش شورت هیر جفت شوند.

گربه گوش خم

دانستنی ها درباره گربه اسکاتیش فولد

  • گربه های اسکاتیش فولد دوست داشتنی ، اجتماعی و باهوش هستند. بنابراین به عنوان عضو جدید هر خانواده مهمان خانه های شما میشوند. فقط این نکته مهم است که بدانید و به کودکان آموزش دهید که چگونه با این عضو جدید به درستی و با احترام رفتار کنند. و کودک شما از هرگونه خراش یا ناخن ناخواسته درامان بماند.
  • گربه اسکاتیش فولد اجتماعی است اما مانند انسانها اخلاقیات گوناگونی دارد و هر گربه یک اخلاق متحصر بفرد برای خود دارد. بطور کلی اما خوب نیست که گربه برای مدت طولانی تنها بماند و دور از صاحبش باشد، چون گربه ها با هر نژادی افسردگی میگیرند. حتی اگر به بعد از مدتی به خانه بازگشتید یادتان نرود که او برای شما دلتنگ شده و نوازش میخواهد.

انواع گربه اسکاتیش فولد از لحاظ مو

اسکاتیش فولد شورت هیر – اسکاتیش فولد مو کوتاه – گربه مو کوتاه اسکاتلندی

اکثر اسکاتیش فولد ها در کشور ایران شورت هیر هستند. گربه شورت هیر موهایش بعد از بلوغ تقریباً به ۴ سانت میرسد. موقع نوازش کردن موهای کمی به دستان شما می آید اما به این معنی نیست که ریزش مو نداشته باشند و کچل باشند!

همه گربه ها حتی دی اس اچ ها و گربه های خیابانی همگی ریزش مو دارند اما چون ما زیاد با آنها در ارتباط نیستیم و یا در یک محیط بسته با آنها زندگی نمیکنیم فکر میکنیم ریزش مو ندارند. دررحالیکه چنین نیست و همه گربه هایی که پوشش آنها از مو است این ریزش را دارند.

نگهداری از گربه کار آسانی نیست و به مراقبت مداوم نیاز دارد. برای مطالعه بیشتر راجع به ریزش مو در گربه ها به مقاله آن مراجعه کنید.

اسکاتیش فولد لانگ هیر – اسکاتیش مو بلند – گربه مو بلند اسکاتلندی

طرفداران زیادی دارد و هرچه به بلوغ نزدیک میشود، زیباتر است. موهای آن بعد از بلوغ دو برابر گربه اسکاتیش شورت هیر است. اصطلاحاً به آن گربه هایلند گفته میشود.

در ریزش مو تفاوتی با گربه شورت هیر ندارد اما موقع برس کشیدن یا جمع آوری موهای آن شما با موهای بلندتری روبرو خواهید شد. درست مانند گربه پرشین.

اسکاتیش فولد لانگ هیر

رنگ های گربه اسکاتیش فولد

اسکاتیش فولد سولید ، اسکاتیش فولد توپر

اندام ها و ماهیچه های این گربه زیاد پیدا نیست. این گربه ها شورت هیر هستند. از بچگی پوشش مویی دارند اما بعد از بلوغ کاملا اندام ها بزرگ شده و استخوان ها و ماهیچه های گربه استکاتیش فولد بزرگ و چاق و گارفیلدی دیده میشود.

همچنین این گربه ها وقتی بزرگ میشوند بسیار به گربه بریتیش شورت هیر شباهت دارند. اگر به گربه های توپر، علاقمند هستید این گربه ها پیشنهاد خوبی برای شما خواهند بود.

گربه توپولی

اسکاتیش فولد تبی

خیلی ها سوالشان این است که تبی دقیقا چه رنگی است؟ تبی به گربه ای میگویند که خط های سیاه یا خالدار روی موهایش است. اگر نژادش اسکاتیش فولد باشد میشود اسکاتیش فولد تبی. معمولا چشمهایشان سبز، آبی یا عسلی است.

طرح سیاه روی آن بیشتر او را شبیه به ببر یا پلنگ میکند. به همین دلیل از جهت رنگ موهایش شبیه به گربه بنگال به نظر می آید با این تفاوت که گوش ها و پوزه اش تفاوت دارد. برای آشنایی با گربه بنگال، کلیک کنید.

عکس زیر از مجموعه گربه های بریتیش کیتن است. یک گربه اسکاتیش فولد تبی، با چشمانی سبز که روی موهایش خط های مشکی و خالدار دارد.

اسکاتیش فولد تبی سفید

برخی از تبی های موجود هم ممکن است بیس مویشان به رنگ سفید باشد. یعنی گربه اسکاتیش فولد که بدنش سفید است و راه راه های سیاه دارد مانند عکس زیر:این نکته هم توجه داشته باشید که در ایران کمتر گربه های اسکاتیش فولد که رنگ سفید دارد، موجود است. اکثرا رنگ آنها طوسی است و اصطلاح رایج آن واژه سیلور است. و به گربه ای که رنگ طوسی داشته باشد، اسکاتیش فولد سیلور می گویند.

اسکاتیش فولد بایکالر

دسته بندی که برای رنگ بچه گربه اسکاتیش فولد وجود دارد، رنگ بایکالر است. بای به معنای دو میباشد و یعنی گربه ما دارای دو رنگ در موها است. حالا در این دسته بندی میتواند گربه ما بایکالر باشد و مثلا دو رنگ طلایی و مشکی داشته باشد و از طرفی بخاطر خطوط روی موهایش در تقسیم بندی بچه گربه تبی هم جای بگیرد.

در زیر عکس بچه گربه مجموعه ما را مشاهده میکنید که یک اسکاتیش فولد زیبایی است که دو رنگ سفید و طوسی تنش را پوشانده است. برای خرید گربه های موجود به صفحه خرید و فروش گربه مراجعه فرمایید.

گربه اسکاتیش فولد بایکالر

در ویدیو پایین تصویری میبینیم از گربه های مجموعه بریتیش کیتن. این گربه زیبا طوسی نام دارد. بچه گربه اسکاتیش فولد یا اسکاتیش گوش خم است. رنگ موی این گربه دو رنگ است. این بچه گربه اسکاتیش فولد سیلور زیبا رزرو شد و به خانه جدیدش رفت.

اسکاتیش فولد پارتی کالر

پارتی کالر به معنای چند رنگ میباشد و ممکن است یک اسکاتیش فولد از بیشتر از دو رنگ تشکیل شده باشد. این نکته حائز اهمیت است که به اشتباه در ایران به گربه بریتیش یا گربه اسکاتیش فولدی که بیش از دو رنگ داشته باشد، چین چیلا میگویند.درحالیکه این عبارت اشتباه است و چین چیلا فقط و فقط زیرمجموعه ای از گربه های پرشین است. و در دایره نژاد بریتیش و اسکاتیش نمی گنجد. برای مطالعه بیشتر راجع به نژاد پرشین و گربه پرشین چین چیلا لطفا کلیک کنید.

گربه چند رنگ

اسکاتیش فولد بلو

معروفترین و رایج ترین رنگ برای گربه های اسکاتیش فولد رنگ بلو میباشد. بلو به معنای آبی است اما این گربه ها در طیف رنگ خاکستری-طوسی پررنگ هستند و وقتی بالغ می شوند رنگشان رفته رفته به سمت تیره تر شدن میرود.ممکن است تبی باشد و خطوط سیاه و خالدار رویش داشته باشد و هم ممکن است بچه گربه گلد باشد و تماما طلایی باشد.

اسکاتیش فولد گلد

رنگ طلایی خاص دارد.ممکن است چشمانی سبز یا آبی داشته باشد. مانند طلا میدرخشد و طیف های طلایی را به خود اختصاص میدهد. ممکن است به همراه سفید و یا تماما طلایی باشد. رنگ طلایی آن دقیقا آدم را یاد روباه می اندازد.بچه گربه اسکاتیش گلد در کشورهایی مانند روسیه بیشتر پیدا میشود و در ایران هرچه هست، اکثرا وارداتی هستند. حتما هنگام خرید از هر شخص یا مجموعه ای دقت کنید تا اصالتش را برایتان تضمین کند. چون اگر بچه گربه اصیل و بچه گربه نژاد دار باشد حتما شناسنامه و شجره نامه اجدادش را خواهند داشت.

گربه اسکاتیش گلد

رنگ چشم گربه اسکاتیش فولد

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این بچه گربه های دوست داشتنی این است که رنگ چشم آنها توسط رنگ موی آنها تعیین می شود. حتی بسیاری از گربه های اسکاتلندی فولد دارای دو رنگ چشم متفاوت هستند.

بچه گربه اسکاتیش فولد چشم سبز

در ایران گربه هایی که به دنیا می آیند بیشتر چشم سبز و یا چشم عسلی هستند. گربه اسکاتیش فولد چشم آبی کمتر دیده میشود.که اگر هم باشد معمولا مولدین آنها از کشورهای اطراف به ایران وارد شده اند. در واقع رنگ چشم گربه سبز هم خود طیف هایی از سبز را در برمیگیرد. از سبز شفاف تا سبز سدری.در زیر عکس یکی از مولدهای مجموعه بریتیش کیتن را مشاهده میکنید که چشمانی سبز دارد.

بچه گربه اسکاتیش چشم آبی

چشمان آبی هم طرفداران خاص خود را دارد اما همانطور که بالا گفته شد، معمولا وارداتی هستند . و قیمتشان بالاتر از حد معمولی که در ایران وجود دارد، خواهد بود.

گربه چشم آبی

بچه گربه اسکاتیش فولد چشم نارنجی

معمولا نژاد بچه گربه اصیل بلو، به رنگ نارنجی و از خانواده رنگ نارنجی خواهد بود. حتما برای تشخیص اصالت بچه گربه بلو به این نکته توجه داشته باشید.

ادامه دارد…قسمتی از متن کتاب گربه راهنمای ما اثر استیفان گارنیه، مترجم مطهره حیدری:

گالری تصاویر بچه گربه اسکاتیش فولد را در زیر مشاهده نمایید. تمامی این عکس ها از مجموعه بریتیش کیتن است و بچه ها همگی اصالت نژادی دارند :