غذای خطرناک گربه ها + ۱۵ نکته ضروری که باید بدانیم !

بیایید با هم نگاهی بیندازیم به ۱۵ نکته کوتاه تصویری درباره غذای خطرناک گربه ها! 

همانطور که میدانید نگه داری گربه خانگی درکنار لذت بخش بودن، چالش های مختص خود را دارد. گربه به شما یاد میدهد تا چگونه عاشقش شوید، از او بیاموزید و درعین حال او را درک کنید. دانستن نیازهای یک گربه ناز پشمالو کار زیاد سختی نیست. فقط باید غذاهای مضر و خطرناک از دست این موجودات کنجکاو نجات پیدا کنند!

غذاي خطرناک گربه ها
غذاي خطرناک گربه ها

۱۵ نکته کوتاه از غذای خطرناک گربه ها :

یک: غذای سگ

بارها مشاهده شده است که برخی با توصیه های به ظاهر خیرخواهانه شان، گربه ما را مریض میکنند. درحالی که ما به عنوان صاحبان گربه ها باید فقط از طریق مقالات و رفرنس های علمی با حیوانات خانگی مان برخورد داشته باشیم.

در چرخه غذایی طبیعت هیچ گاه غذایی که عقاب آن را شکار میکند، برای یک حیوان دیگر مثل لاک پشت مناسب نخواهد بود. هرغذایی چه پاستوریزه چه طبیعی فقط برای همان حیوان به خصوص تولید و تهیه میشود. پس لطفا غذایی که برای سگ تهیه شده را به گربه تان ندهید. غذای سگ میتواند یک غذای خطرناک برای گربه ها باشد.

سگ و گربه هرکدام نیازهای خود را دارند و خوردن غذای یکدیگر باعث مریضی میشود.

غذای خطرناک گربه ها
غذای خطرناک گربه ها

دو: گوشت خام

 

شیرین ترین حالت گربه ها وقتی است که آنها وسایل خرید را دستتان ببینند، بو کنند و حسابی سرک بکشند. مخصوصا اگر در کیسه های خرید گوشت های خام چشمک بزند.

شاید بوی این غذا برای گربه ها خوشایند باشد اما واقعیت این است که آواز دهل از دور خوش است! بهتر است گربه هاتان را تنها به بو کردن گوشت راضی کنید و به هیچ وجه گوشت خام را در اختیار او نگذارید.

چراکه به مشکلات احتمالی بعدش نمی ارزد! پس گوشت خام هم جزو دسته غذای خطرناک گربه ها یادداشت کنید! حتی اگر گوشت در سلامت کامل بهداشتی باشد، حتی اگر گربه شما عاشق این ماده باشد، باز هم ریسک انتقال انگل بسیار بالاست.

گوشت خام
گوشت خام

سه: غذای چرب

چشمانتان را ببندید! تصور کنید در وعده صبحانه درحالی که گرسنه هستید، ۵۰ گرم پنیر میل کنید. این دقیقا معادل ۵ گرم پنیری خواهد بود که شما به گربه تان میدهید. فکر کردن راجع به این میزان پنیر شاید برای گربه ما جذاب باشد اما از لحاظ علمی کار غیرمنطقی بشمار می آید.

چرا که برای ما سلامتی گربه مهم است. پنیر فراوان، گوشت، مرغ هرکدام به نوبه خود، اگر به میزان بیش از حد مصرف شوند، به علت چربی بالا جزو غذای خطرناک گربه ها به شمار می آیند. پس غذای چرب ممنوع!

غذای چرب خطرناک است!
غذای چرب خطرناک است!

چهار: غذای فاسد

همانطور که انسان درمقابل یک غذای فاسد شده، تمام سیستم گوارشش بهم میریزد. در حیوانات نیز این گونه است. مرغ، سوپ، یا هر غذایی که برای گربه مان درست میکنیم، باید به میزان مصرف روزانه اش باشد. تازه و گرم.

غذایی که بوی بدی گرفته، تغییر رنگ داده، مدت زیادی در یخچال مانده، مناسب معده گربه ما نخواهد بود. پس از دادن غذای فاسد به عنوان چهارمین غذای خطرناک گربه دوری کنید!

غذای فاسد
غذای فاسد

پنج: سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ ۵۰% پروتئین کل تخم مرغ را تشکیل میدهد. همچنین به دلیل وجود گلیکوپروتئین آویدین در معده قابل هضم نمی باشد مگر اینکه آن را بپزیم! پس اگر سفیده تخم مرغ خام به گربه ها بدهیم، نه تنها هضم نمیشود بلکه باعث تضعیف دستگاه گوارش گربه ها شده و در نتیجه اسهال را برای حیوان خانگی شما درپی خواهد داشت.

پس لطفا از دادن سفيده تخم مرغ خام به گربه تان جلوگيري کنيد چراکه جزو غذاي خطرناک گربه به شمار مي آيد.

اسهال گربه
اسهال گربه

شش: تن ماهی انسانی

همانطور که گفته شد هرغذايي متناسب با يک موجودي توليد و تهيه ميشود. با وجود بيشمار غذاهاي متنوع در بازار مخصوصاً براي گربه هاي شما، به سراغ غذاهاي انساني رفتن، غيرعقلاني است. بنظر ميرسد اين امر به دليل مشکلات مالي صاحبان گربه در تامين غذاهاي باکيفيت براي حيوانات خانگي شان است. اما بايد باخود روراست باشيد! شما کدام را انتخاب ميکنيد؟

نگهداري از گربه در شرايط بد غذايي و ظلم به گربه ؟و يا کنار گذاشتن خودخواهي مان در آوردن يک گربه به خانه!  اينجا ميگوييم تن ماهي که انسان مصرف ميکند، اگر نامناسب باشد، باعث مسموميت شده و غذاي خطرناک براي گربه هاست. اما شما بخوانيد غذاي انساني ممنوع!

غذاي خطرناک گربه ها
غذاي خطرناک گربه ها

هفت: شیر با لاکتوز

لاکتوز و شکري که در شير وجود دارد يک ماده و غذاي خطرناک گربه هاست! و باعث اسهال و مشکلات گوارشي براي گربه تان ميگردد. لطفا از شيرهاي بدون لاکتوز استفاده کنيد. برندي که بريتيش کيتن تاييد ميکند، شير بدون لاکتوز برند کاله است.

جلد روي آن آبي است، حجم آن ۱ ليتر، چربي آن صفر درصد و رنگ آن کمي به رنگ زرد متمايل است. شما ميتوانيد اين شير را حتي براي کساني که با شيرخوردن معده درد ميگيرند و به لاکتوز حساسيت دارند، تهيه کنيد. اين ماده در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها به راحتي قابل خريداري است.

شير براي گربه
شير براي گربه

هشت: ویتامین های انسانی

اين جمله را با خود تکرار کنيد! چيزي که براي من خوب است، لزوماً مناسب گربه من نيست! يکي از موادي که جزو غذاي خطرناک گربه است، ويتامين هاي انساني است. مقدار ويتامين ها، نوع ويتامين ها، سايز ويتامين هاي مخصوص انسان اصلا گزينه مناسبي براي گربه شما نيستند.

درآينده مقاله اي خواهيم گذاشت  به طور مفصل راجع به ويتامين هاي مربوط به گربه، ميزان مصرف و دانستي هاي لازم راجع به ويتامين هاي مخصوص گربه ها. اما به طور خلاصه برند بيفار، قرص هاي مولتي ويتامين مناسب گربه توليد ميکند. که در بررسي هاي ما امتياز خوبي را به خود اختصاص داده است. پس براي اطلاعات بيشتر راجع به ويتامين ها منتظر باشيد.

ويتامين ها
ويتامين ها

نه: ماهی با استخوان

همانطور که ميدانيد، ماهي غذاي مورد علاقه گربه هاست. اما بايد دقت داشت که استخوان هاي آن را از گوشت ماهي جدا کرده و بعد در اختيار گربه مان بگذاريم. استخوان هاي ماهي همانطور که براي ما خطرناک هستند، جزو موارد غذاي خطرناک گربه ها هستند.

پس بايد دقت داشت چون بسيار ريز هستند، حتما با دست، گوشت ماهي را به دقت چک کنيد تا خطري گربه شما را تهديد نکند.

ماهي و گربه
ماهي و گربه

ده: سیر

گربه به گوشت، ميوه، ويتامين، ماساژ و عشق نياز دارد. در دسته ميوه جات ممنوع و خطرناک براي گربه ها، سير را يادداشت کنيد! اين ماده موجب کم خوني در گربه شما ميشود. البته خطر سير براي گربه کمتر از پياز است. اما اي گربه ها سير نخوريد!

غذاي خطرناک گربه ها
غذاي خطرناک گربه ها

یازده: پیاز

نکته اي که در مورداستفاده قرار دادن ميوه اي مانند پياز وجود دارد، اين است که ما هيچ گاه پياز را به طور خام و يا درسته استفاده نميکنيم. بلکه آن را خرد کرده و به عنوان چاشني به غذاهايمان اضافه ميکنيم.

شايد به ذهنتان بيايد که وقتي براي گربه تان مرغ،گوشت يا سوپ ميپزيد، بخواهيد کمي پياز هم به آن اضافه کنيد. بايد دانست که پياز جزو غذاي خطرناک براي گربه هاست و  موجب ايجاد نوعي کم خوني خطرناک در گربه شما خواهد شد.

پس لطفا غذاي آب پز بدون پياز! لازم است یادآوری کنیم اگر بجز غذای خانگی، احتیاج به خرید غذای خشک دارید، ما در مقاله غذای خشک گربه ایرانی، سعی کردیم به بررسی برندها بپردازیم.

پياز در غذاي گربه
پياز در غذاي گربه

دوازده: چای

گربه خوشگلي که در عکس زير مشاهده ميکنيد از چشم هايش احتياط مي بارد. کافيست يک بار ليوان چاي تان را نزديک گربه کنيد، انگار که بوي بدي فهميده باشد، سرش را تکان داده و محل را ترک ميکند.

تازه ناراحت است که اين چه ماده مزخرفي است که صاحبش مينوشد. جالب است بدانيد چاي از موارد غذاي خطرناک براي گربه هاست، با اين تفاوت که خود گربه ها هم رغبتي به آن نشان نميدهند. چاي حاوي مقدار زيادي کافئين است و گربه ها قادر به هضم کافئين نيستند. اگر عادت داريد فنجان چاي تان را در اتاق يا پذيرايي رها کنيد، مراقبش باشيد!

چاي دادن به گربه
چاي دادن به گربه

سیزده: قهوه و کافئین

کافئين را جزو مواد ممنوعه بنويسيد! درنتيجه هر ماده ي داراي کافئين مانند چاي،قهوه،نسکافه، نوشيدني هاي انرژي زا نبايد در دسترس گربه شما باشند. قهوه و کافئين جزو غذاهاي خطرناک گربه اند.

قهوه و گربه
قهوه و گربه

چهارده: شکلات و بستنی انسانی

براي گربه تان بستني بخريد اما بستني مناسب خودش. برندهاي زيادي هستند که در تويوپ هاي نازکي بستني مخصوص گربه تهيه و توليد ميکنند. بستني گربه با مالت مخصوص گربه تفاوت دارد و عصاره مايعي از تمام مواد دوست داشتني گربه است و به عنوان تشويقي ميتوانيد به گربه تان دهيد.

اما بستني انساني چه شکلاتي باشد و چه خامه اي براي گربه مضر است. دست از دلسوزي ها و کنجکاوي هاي خطرناک بر روي گربه تان برداريد! هرجيزي مناسب تست کردن گربه تان نيست. شکلات داخل بستني داراي تئوبرومين است و جزو غذاهاي خطرناک گربه ميباشد.

بستني گربه
بستني گربه

پانزده: ته مانده غذای انسانی

ته مانده غذاها ممنوع! گربه ها اسباب بازي ما نيستند تا به هرچيزي مهمانشان کنیم. سعي کنيد اگر گربه تان به آشپزخانه رفت و آمد دارد، ظرف هاي کثيف و ته مانده غذاهارا از او دور نگه داريد. چون همه ما ميدانيم که گربه فضول است و ممکن است چيزي بخورد که معده او را بهم بريزد. درحاليکه شما حواستان نبوده!

غذاي خطرناک گربه ها
غذاي خطرناک گربه ها

به پايان مقاله غذاي خطرناک گربه ها رسيديم. اميدواريم اين مقاله براي شما مفيد بوده باشد. شما میتوانید با ذخیره هرعکس، همیشه به آنها دسترسی داشته باشید! ♥

5 دیدگاه برای “غذای خطرناک گربه ها + ۱۵ نکته ضروری که باید بدانیم !

  1. ایرج گفته:

    سلام ،
    در نکته شماره هشت گفته اید که ویتامین انسانی به پت ندهیم ولی دکتر دامپزشک من می گوید روزی دو قطره مولتی ویتامین به گربه اتان بدهید برایش مناسب است .
    در نکته ۱۲ گفته اید که چای کافئین دارد!! اشتباه است ! چای تئین دارد نه کافئین ! کافئین در قهوه است .
    در نکته ۱۳ و ۱۴ نیز از کافئین داشتن چای گفته اید که اشتباه و نادرست است !
    … راستش به سواد دانشگاهی و علمی نویسنده ی مقاله شک کرده ام!!؟؟ لذا این مقاله و مطالبش را نادیده می گیرم .

    • بریتیش کیتن گفته:

      دوست عزیز، سلام
      اینکه نویسنده مقاله سواد دانشگاهی دارد یا خیر، اهمیتی ندارد. آنچه مهم است اتقان و محققانه بودن محتوای مطلب است.
      ۱. در رابطه با کافئین در چای
      هر برگ چای از ۲.۵ تا ۵ درصد کافئین دارد. تا سال ۱۸۳۸، محققان اینگونه فکر می کردند که چای فاقد کافئین است و فقط تئین دارد. اما در سال ۱۸۳۸ بعد از بررسی ها متوجه اشتباه شده و وجود ۲.۵ تا ۵ درصد کافئین در هر برگ چای را تایید کردند (منبع)
      ۲. دادن ویتامین های انسانی به حیوانات خانگی هم از اشتباهات رایج صاحبان پت هست. به عنوان نمونه به شما این مقاله رو معرفی می کنم. (منبع)

    • بریتیش کیتن گفته:

      سلام و وقت بخیر.
      ممنون از نظر شما.
      بله جگر ماهی و بطور کلی گوشت خام برای گربه های بسیار خطرناکه و جزو غذای خطرناک گربه ها محسوب میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =