گربه آپارتمانی، خرید نگهداری و انتخاب نژاد گربه خانگی

گربه آپارتمانی و نگهداری آن در خانه و آپارتمان شاید برای شما هم سؤالات زیادی ایجاد کرده باشد؟ آیا نگهداری گربه در آپارتمان کار درستی است؟ آپا هر گربه ای برای نگهداری در آپارتمان مناسب است؟ قبل و بعد از خرید گربه آپارتمانی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در این مقاله از بریتیش کیتن سعی می کنیم به صورت کامل و جامع در مورد تمام نکات مهم برای خرید و نگهداری گربه آپارتمانی با شما صحبت کنیم.

اگر شما در آپارتمان زندگی می کنید یا نیاز دارید در کنار خود یک گربه آروم و مهربون و خوشحال داشته باشید، حتما انتخاب زیادی برای خرید گربه آپارتمانی دارید، اما باید توجه کنید که نیاز های زندگی گربه در آپارتمان رو بدانید تا گربه شما در کنارتان احساس خوشحالی کند.

دانلود PDF این مقاله: دانلود مقاله گربه آپارتمانی نگهداری و خرید

آیا خرید گربه آپارتمانی کار درستی است؟

قبل از خرید گربه خانگی و آپارتمانی حتما به سؤال هایی که در ادامه می خوانید پاسخ دهید. در پاسخ به این سؤال که آیا خرید گربه خانگی کار درستی است یا خیر؟ پاسخ هم بله است و هم خیر. با ما همراه باشید.

گربه خانگی نخرید!

اگر شرایط شما مطابق با یکی از موارد زیر است بهتر است سراغ خرید گربه خانگی و آپارتمانی نروید.

نگهداری گربه آپارتمانی
نگهداری گربه آپارتمانی

اول: اگر محیط زندگی شما یا آپارتمان شما بسیار کوچک است (کمتر از ۲۵ متر مربع)، یا سخت تر از آن، زیر شیروانی یا زیر زمین است. در این صورت مطمئن باشید که گربه شما هیچ وقت حس خوشحالی نخواهد داشت.

دوم: اگر نمی توانید شب ها در کنار گربه خانگی خود باشید، اگر آخر هفته در منزل نیستید، اگر در روز بیش از ۸ ساعت بیرون از خانه هستید و علاوه بر آن برنامه های ورزشی دارید، و در کل شخصی با فعالیت های اجتماعی زیاد هستید، به فکر خرید گربه آپارتمانی نباشید.

نوازش کردن گربه طی چند دقیقه قبل از خواب برای خوشحال کردن او کافی نیست!

سوم: اگر شرایط مالی خوبی ندارید، بودجه ی محدودی دارید و نمی توانید محیط سالم و با نشاطی برای گربه خود آماده کنید و یا حتی قدرت پرداخت هزینه های درمانی (عقیم کردن، واکسن های دوره ای، ضد انگل، چکاب های دوره ای در دامپزشکی) و تامین غذای گربه آپارتمانی و مولتی ویتامین های آن را ندارید، لطفا گربه خانگی نخرید!

چهارم: اگر وسواس هستید، بودن موی گربه روی لباس خود را بر نمی تابید، دوست ندارید گربه آپارتمانی شما در خانه آزاد باشد، روی کمد برود، داخل کمد لباس شما برود، یا گهگاهی خراب کاری کند، لطفا گربه خانگی نخرید!

پنجم: اگر در خانه با کسی زندگی می کنید که مبتلا به بیماری های روانی هستند، بی اختیار پرخاشگری می کنند و ممکن است به گربه خانگی شما آسیب بزنند، به فکر خرید گربه آپارتمانی نباشید!

ششم: اگر محیط زندگی شما در طول روز پر سر و صداست و یا خود شما به گربه آلرژی دارید (می توانید تست بدهید)، گربه نخرید!

هفتم: اگر خیلی نسبت به گربه ها پر توقع هستید، یا حیوان خانگی ای دوست دارید که کاملا مطیع شما باشد، یا پارتنر شما گربه دوست ندارد، گربه نخرید!

 

هشتم: اگر خواب سبکی دارید و خواب شب خیلی برای شما مهم است، یا نباید گربه بخرید یا باید به فکر این موضوع باشید که گربه ها بیشتر در شب فعالیت و بازی می کنند.

اگر واقعا عاشق گربه هستید و شرائط نگهداری آن در خانه خود را ندارید به شما پیشنهاد می کنیم:

  • داوطلبانه با حامیان حیوانات همکاری کنید
  • به مراکزی سر بزنید که از گربه های حمایتی نگهداری می کنند
  • در پارک هایی که گربه ها با انسان ها ارتباط خوبی دارند با گربه ها بازی کنید

نگهداری از گربه در آپارتمان در چه شرایطی صحیح است؟

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید بچه گربه در سال ۱۴۰۰ + هزینه نگهداری

اگر در آپارتمانی زندگی می کنید که حد اقل دو قسمت دارد (سالن و یک اتاق یا بیشتر) شما اولین شرط برای نگهداری از گربه در خانه را دارید. در چنین شرائطی حتی اگر مشغولیت بیشتری داشته باشید، گربه شما زیاد اذیت نخواهد شد.

گربه ها در آپارتمان نیاز به موارد زیر دارند:

  • یک بخش از خانه (اتاق) که نور خوبی دارد و ترجیحا پنجره ای به سمت خیابان، فضای سبز یا محیط پر رفت و آمد.
  • بخش دیگری مانند سالن در خانه که پر است از وسایل خانه، مبل و صندلی و میز و هر چیزی که به گربه اجازه بازی، تعقیب و گریز، مخفی شدن، کشف کردن می دهد.
  • اگر یک محیط بیرونی امن و محافظت شده مانند بالکن یا تراس باشد برای گربه شما بسیار جذاب تر خواهد شد. دقت کنید، فضا هم تمیز و هم محافظت شده باشد.

قبل از اینکه اقدام به سرپرستی گرفتن یه گربه آپارتمانی کنید، از خودتان بپرسید، آیا وقت و بودجه کافی برای گذراندن با این فرشته کوچولو را دارید یا خیر؟

اگر می خواهید کار خیری هم کرده باشید، بهتر است یک گربه سن بالا، معلول، قطع عضو و نیازمند به کمک به خانه خود بیاورید.

کدام نژاد گربه برای نگهداری در خانه و آپارتمان انتخاب کنیم؟

خرید بچه گربه از پرورش دهنده

قطعا پرورش دهنده های زیادی هستن که عاشق این فرشته کوچولو ها هستن و با یک دنیا عشق و محبت اون ها رو بزرگ می کنن. اگر کمی جستجو کنید قطعا این عزیزان رو در شبکه های اجتماعی پیدا می کنید.

همچنین همه ی بچه گربه های اسکاتیش فولد و بریتیش شورت هیر مجموعه خانگی ما در محیط خانه و در کنار خانواده بریتیش کیتن با کلی عشق پرورش پیدا کردن. شما می تونید با مشاهده صفحه ی خرید و فروش بچه گربه در سایت ما مشخصات بچه های موجود را ببینید.

راهنمای انتخاب گربه آپارتمانی و خانگی

مقاله پیشنهادی: غذای خطرناک گربه ها + ۱۵ نکته ضروری که باید بدانیم !

برای انتخاب نژاد مناسب برای گربه خانگی و آپارتمانی به موارد زیر از جهت فیزیکی دقت می شود:

  • گوش صاف (مانند بریتیش شورت هیر، اسفینکس، پرشین) یا گوش خمیده (مانند اسکاتیش فولد)
  • مو بلند (مانند پرشین یا بریتیش لانگ هیر) یا مو کوتاه (مانند بریتیش شورت هیر و اسکاتیش) یا بی مو (اسفینکس)
  • فرم صورت صاف و فلت (پرشین)، پوزه دار (اسکاتیش، اسفینکس، دی اس اچ و …)
  • حالت صورت گرد (بریتیش شورت هیر و پرشین) یا چانه کمی مایل به داخل (اسکاتیش)

برای انتخاب نژاد مناسب برای بچه گربه آپارتمانی از لحاظ رفتاری و خلقیات درونی به موارد زیر دقت می شود:

  • گربه تنبل، کم تحرک، بیشتر خوابالو ولی مهربون و نسبتا بغلی و صمیمی (نژاد پرشین)
  • گربه شیطون و بازیگوش، ولی مهربون و باهوش (بریتیش، اسکاتیش، اسفینکس و دی اس اچ)

در ادامه مقاله در مورد هر نژاد به خصوص توضیحاتی به شما خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

خرید گربه آپارتمانی بریتیش شورت هیر

گربه های بریتیش شورت هیر یکی از زیباترین، با نمک ترین، جذاب ترین و با هوش ترین نژاد ها هستند. صورت گرد و چشم های درست سبز رنگ آن ها در کنار شیطنت های گاه و بیگاه ولی بی سر و صدا جذابیت این نژاد را دوچندان می کند.

نگهداری گربه بریتیش شورت هیر مزایای زیر را دارد:

  • کاملا مناسب برای نگهداری در خانه و آپارتمان
  • بسیار باهوش
  • مهربون و بغلی
  • آروم و کم سر و صدا (مگر اینکه نیاز به چیزی داشته باشن)

خرید گربه آپارتمانی اسکاتیش

گربه نژاد اسکاتیش شباهت های زیادی با گربه های بریتیش شورت هیر دارد. از نظر ظاهری صورت و اندام اسکاتیش کمی متفاوت با بریتیش شورت هیر است. در مقاله اختصاصی بریتیش کیتن در رابطه با ویژگی های فیزیکی این نژاد مفصل توضیح داده ایم.

مزایای نگهداری گربه اسکاتیش :

  • مناسب برای نگهداری در خانه
  • بسیار باهوش
  • شیطون و بازیگوش
  • واقعا کم سر و صدا هستن
  • موی کوتاه و ریزش کم

خرید گربه آپارتمانی نژاد پرشین

مقاله پیشنهادی: رازهای ریزش موی گربه : علت + درمان

گربه های پرشین هم یکی از نژاد های معروف برای نگهداری در خانه هستند. این گربه ها خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنند و می توان گفت فقط باید در خانه نگهداری شوند.

نگهداری گربه پرشین مزایای زیر را دارد:

  • آرام و بی سر و صدا
  • مهربون و بغلی
  • پشمالو و (در صورت حفظ نظافت) بسیار زیبا

در کنار مزایای گربه های پرشین، نگهداری آن ها معایبی هم دارد:

  • موهای بلند نژاد پرشین نیاز به رسیدگی، شانه زدن مداوم و شستشوی دوره ای دارد
  • صورت صاف (فلت) این نژاد باعث ترشح زیاد چشم های آن ها می شود و اگر یک روز تمیز نشوند، خیلی زود باعث عفونت می شوند
  • موهای بلند، ریزش بیشتری هم نسبت به گربه های شورت هیر (موکوتاه) دارند.

همچنین شما می توانید با مطالعه مقاله راهنمای خرید بچه گربه در سایت بریتیش کیتن اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

نیازهای یک گربه برای زندگی در آپارتمان

رعایت نکردن نیاز های فیزیکی و روحی و اخلاقی گربه های خانگی در برخی کشور ها جرم و مجازات ویژه دارد. در ایران گرچه از نظر قانونی چنین چیزی وجود ندارد، اما شما به عنوان سرپرست یکی از این فرشته های مهربون باید با نیازهای گربه زیباتون آشنا باشید. تا گربه ای خوشحال و خوشبخت داشته باشید.

نیاز های روحی و اخلاقی گربه خانگی

گربه های برای داشتن شرائط مناسب روحی و سلامت ذهنی نیاز به موارد زیر دارند:

اول: در جستجوی غذا بودن

گربه ها عاشق شکار کردن، کشف کردن، تعقیب و گریز و به دست آوردن هستند. گاهی اوقات برای تفریح و سرگرمی گربه خود می توانید در نقاط کشف شدنی در خانه غذای مورد علاقه او را بگذارید و اجازه دهید تا آن را کشف و تصاحب کند.

دوم: تحرک زیاد

بالا رفتن، پریدن، دویدن، خزیدن زیر میز و … از رفتار های مورد علاقه گربه هاست. اگر به این موارد در خانه حساسیت زیادی دارید، نمی توانید گربه ی خود را شاد نگه دارید. همه ی این تحرک ها باعث حفظ سلامتی روحی و خصوصا بدنی گربه عزیز شما می شود.

سوم: کاوشگری

گربه ها عاشق کاوشگری و کشف هستند. از نظر بویایی، لمسی، بصری و چشایی تمام تلاش خودشون رو می کنند تا کشف های جدید داشته باشن. این حس کاوشگری، یک حس بسیار رضایت بخش برای گربه هاست.

چهارم: محافظت از خود

گربه ها با وجود بازیگوشی و کنجکاوی بسیار، خیلی به امنیت خود اهمیت می دهند. ترس و استرس می تواند مشکلات جدی برای گربه شما ایجاد کند. همیشه مکان های امن و مخفی در خانه برای گربه خود ایجاد کنید تا در صورت احساس خطر، در این مکان ها احساس امنیت کنند.

پنجم: تولید مثل

گربه ها آمار تولید مثل بالایی دارند. وقتی گربه ماده فحل می شود، با صداهای خاص و حتی بوی خاص می تواند گربه نر را به سمت خود بکشاند. پس اگر قصد پرورش گربه ندارید، سر وقت برای عقیم کردن گربه خود اقدام نمایید.

ششم: خواب راحت

مانند انسان ها، گربه ها هم احتیاج به زمان خاصی برای استراحت و خوابی عمیق دارند. محیط آپارتمان برای استراحت گربه خانگی شما باید مناسب باشد. گربه آپارتمانی شما باید زمان و مکان کافی برای استراحت داشته باشد.

همانطور که ما انسان ها هم به نور روز و هم به تاریکی شب نیاز داریم، گربه ها نیز باید در چنین شرایطی زندگی کنند. گربه شما نباید از نور روز محروم باشد. نباید تمام وقت در محیط تاریک زندگی کند. از طرفی دیگر نباید تمام وقت زیر نور باشد. زیرا برای داشتن خوابی عمیق و راحت نیاز به تاریکی دارد.

در کنار نیاز های روحی این فرشته های مهربون، باید به نیاز های فیزیکی آن هم توجه ویژه داشت. در کنار غذای خشک گربه مطمئن و سالم شما می توانید غذای خانگی هم در رژیم گربه خانگی خود بگنجانید.

مقاله مرتبط: راهنمای تهیه غذای خانگی گربه

نشانه های ناراحتی گربه در آپارتمان

گربه های خانگی بر خلاف گربه هایی که در محیط بیرون زندگی می کنند، فعالیت و تحرک کمتری دارند. بیشتر غذا می خورند و بیشتر می خوابند. به همین دلیل باید توجه بیشتری به اون ها داشته باشید. هرگونه تغییر رفتار ممکن است علت مهمی داشته باشد.

اگر یکی از نشانه های زیر را در گربه آپارتمانی خود مشاهده کردید، حتما با دامپزشک تماس بگیرید.

اول: اگر فعالیت های گربه شما کاهش چشمگیر داشته است. بیشتر وقت خواب است و با شما ارتباط نمی گیرد. مثل همیشه غذا نمی خورد و تمایل به گوشه گیری و خواب دارد، حتما و حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

دوم: اگر گربه شما بیش از حد غذا می خورد و دچار چاقی چشمگیر شده است باید با دامپزشک خود برای تهیه رژیم غذایی مناسب تماس بگیرید.

سوم: اگر به تازگی متوجه خشونت زیاد گربه خود خصوصا نسبت به انسان های اطراف شده اید. همچنین اگر صداهای عجیب و غریب که تا به حال از او نشنیده اید شنیدید، ممکن است نشان دهنده ی این باشد که گربه شما با مشکلی دست و پنجه نرم می کند و نیاز به کمک دارد.

چهارم: رفتار های غیر عادی پی در پی، خراشیدن مداوم یک محل، دور خود چرخیدن مداوم می توانند نشانه هایی از وجود ناراحتی در گربه شما باشند. پس حتما با دامپزشک خود در تماس باشید.

آماده سازی خانه و تغییر سبک زندگی برای آمدن گربه

برای نگهداری از گربه آپارتمانی خود باید تبدیل به یک استاد ساده گیر و خلاق شوید. موارد زیر می توانند بسیار مؤثر باشند:

اول: قانون اساسی گربه ها

گربه ها با حساسیت تمام اتاق، سالن و دیگر نقاط منزل را دسته بندی می کنند. برای آن ها هر قسمت از خانه منطقه و قلمروی خاص قلمداد می شود. به هیچ عنوان ظرف غذای آن ها را در کنار ظرف دستشویی آن ها قرار ندهید.

دوم: بازی غذایی با گربه

گربه ها تنوع طلب هستند. به دنبال کشف هستند. گاهی اوقات به جای اینکه غذای آن ها را در کاسه و ظرف مخصوص بگذارید، کمی تنوع به آن دهید. مثلا در بشقاب، یا مکان های مختلف قرار دهید.

گاهی در کنار غذای خشک، غذای تر هم به او بدهید. اگر در حال غذا خوردن هستید، اجازه بدهید بشقاب شما را بو کند. معمولا او نمی تواند از غذای شما بخورد. اما این باعث ارضای حس بویایی و چشایی او می شود.

سوم:  گربه را به حرکت وادارید

گربه خانگی شما حتما نیاز به تحرک دارد. این که شما گربه خود را در آپارتمان نگه می دارید، نباید باعث شود تحرک و ورزش روزانه آن را نادیده بگیرید.

اجازه دهید گربه شما بپرد و روی سطوح مختلف در خانه برود. اسکرچر بلند یا تنه ی درختی که برای قرار گرفتن در منزل مناسب است می تواند بسیار برای گربه شما جذاب باشد. اسکرچری چند طبقه، دارای سطوح مختلف، محلی برای مخفی شدن، دیده بانی کاملا گربه آپارتمانی شما را سرگرم می کند. همچنین می توانید یک مسیر از قفسه های متنوع و پراکنده ایجاد کنید تا از یکی روی دیگری بپرد.

اسباب بازی هایی تهیه کنید که قوه ی شکارچی بودن آن ها را تقویت کند. چراغ های لیزری، موش های کوکی و متحرک و حتی ماشین کنترلی که بتوانید گربه خانگی خود را با آن به حرکت وادارید.

چهارم: کاوشگری کردن

قبل از دورانداختن وسائل، جعبه ها، پاکت ها و پلاستیک های خرید اجازه دهید گربه تان آن را کاملا بو و بررسی کند. اگر به پیاده روی می روید، هنگام برگشتن به منزل، برای گربه خانگی خود از بیرون وسائلی بیاورید تا آن ها را بررسی کند.

شاید سخت باشد، اما به جای نگهداری گل ها در گلدان های متعدد، می توانید باغچه ای کوچک ایجاد کنید.

حوضچه ای کوچک با فواره ای در وسط و توپ های رنگی در آب، بسیار گربه ی شما را سرگرم می کنند. در گلدان ها یا باغچه ی کوچک خود، گیاه هایی پرورش دهید که مورد علاقه گربه ها هستند. سنبل الطیب، نعناع گربه، گندم و جو گیاهان مورد علاقه گربه ها هستند.

تنوع در فرش ها، موکت ها و پشتی هایی که در خانه قرار دارند نیز برای گربه ها جذاب است.

پنجم: خواب و محافظت از خود

اجازه دهید گربه تان چندین مخفی گاه داشته باشد. زیر تخت و کابینت و وسائلی که می توانند برای گربه آپارتمانی شما مخفیگاه ایجاد کنند. اگر بودجه محدودی دارید، از کارتون های تمیز هم می توانید برای ساخت مخفیگاه و لانه استفاده کنید.

گربه زمان قابل توجهی از روز را خواب هستند. بنابر این باید جای مناسبی برای خواب خود پیدا کنند. بسیاری از گربه ها علاقه زیادی به خوابیدن کنار پنجره دارند.

ششم: تهویه هوای مناسب

حد اقل ده دقیقه صبح و ده دقیقه شب باید هوای تازه وارد محیط آپارتمان شود. دقت کنید که محیط امن باشد و گربه خانگی تان از خانه بیرون نرود. محیط آپارتمان و هوای داخل خانه به مرور آلوده می شود. گازهایی که از وسائل خانه و لوازم خانگی بیرون می آیند، دود سیگار، آلودگی کلی هوا همگی می توانند تنفس گربه شما را با مشکل مواجه کنند.

هفتم: داشتن یک جفت گربه آپارتمانی

اگر دو گربه در خانه داشته باشید، قطعا گربه ها احساس خوشحالی و خوشبختی بیشتری می کنند. می توانید یک جفت گربه در خانه داشته باشید. اگر امکان نگهداری از بچه گربه ها را ندارید، حتما گربه های خود را عقیم کنید یا دو گربه ی ماده به سرپرستی بگیرید.

هشتم: نگهداری سگ در کنار گربه

سگ ها می توانند همراه و دوست خوبی برای گربه شما باشند. البته شرائطی دارد که باید به آن ها توجه داشت. بهترین حالت و کمترین ریسک زمانی است که هر دوی آن ها از بچگی در کنار یکدیگر بزرگ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + یازده =